logo

Punk a Vivienne Westwood

Co nosili příslušníci punku?
Zahalovali svá oholená, tetovaná těla ozdobená piercingem do všeho, co platilo jako šeredné: odpadkové pytle, roztrhaná trička, černá kůže, lesklý lurex, leopardí vzory, vojenské uniformy, vysoké boty Doc Martens…Ve své cílené nevkusnosti nebyli tak zcela nepodobní disko hnutí, která byla o něco málo starší. Punkeři vždy hořce provokovali – podívali se s hněvem dopředu, odhalili, že neexistuje žádná budoucnost a hořce se postavili proti předchozí generaci květinových dětí a heslo – Love and Piece – lásku a mír nahradili Sex and Violence – sex a násilí. Vše přírodní nahradili křiklavou umělou hmotou. Pryč s bavlnou, sem s plasty!!! Dohromady kombinovaly jen to, co se nehodilo – zelenou a červenou, řetízky od splachovacích nádobek jako šperky, kožené bundy s hákovými kříži a lebkami a pod ním svůdné a krajkové spodní prádlo ze sexshopu.Tyto kombinace ve své protichůdnosti dosahovaly surrealistických kvalit a připomínaly hnutí dada.
A to nejen tehdy, když se za těmito nápady skrývala hlava Vivienne Westwoodové, původně anglické učitelky, která dokázala geniálním způsobem změnit punk v módu, ale také věděla a tušila, kdy je správný čas skončit a připojit se k jinému směru. Na rozdíl od jiných návrhářů se nepřipojila k obnovení punku, jako Gautier či Versace v letech devadesátých, kteří punk předvedli v překvapivém lesku. Punkerům ze sedmdesátých let se ani nesnilo o tom, že se řetězy ze zavíracích špendlíků stanou záležitostí houte couture.

Britská herečka Liz Hurleyová může děkovat za svoji miliónovou smlouvu s kosmetickou spol. Estée Lauder právě šatům od Versaceho – Safety-Pin-Dress. V Anglii přicházely impulsy z ulice, zato v Paříži či Americe se objevovalo stále více návrhářů se svými vlastními liniemi a butiky. Mnohá jména zmizela tak rychle, jak se objevila, ale z některých výtvarníků se stali velcí návrháři: ve francii Claude Montana, Thierry Mugler, Jean Paul Gautier.

Vivienne Westvoodová

Vivienne_Westwood

Roku 1970 se rozešli Beatles a právě v této době přestaly být v kurzu módní výstřelky buřinek, deštníků a hřibové hlavy. Začátkem let sedmdesátých nastoupilo květinové hnutí a v Británii se na King´s Road prohánějí už první pankáči. Tradiční prvky ženského svádění jako síťovaná látka, zvířecí potisk a černá kůže byly roztrhány, rozpárány a propíchány spínacími špendlíky, objevil se vinylový styl, fetiš a móda, se kterou se ženy předtím nikdy nesetkaly. Punkerky, ještě nedotčeny společenskými tlaky a konvencemi, vytvořily svůj vlastní styl a image a nový jazyk bez zábran. Roku 1970 otevřela Vivienne Westvoodová nový butik s názvem Sex, kde jste mohli najít šokující trička se dvěma zipy a s natištěnými erotickými příběhy. Návrhářka, která se narodila roku 1941 v Glossopu v Derbyshire, ovlivnila módu mnohem silněji a dala se vždy tím správným směrem.

Na konci sedmdesátých let dokázala včas opustit punk a začala se uplatňovat jako archeoložka historických siluet. Ať jde o Belle Epoche, barokní či rokokový styl či dekadenci, dodnes kombinuje tradiční styly a materiály s modernou a neskrývá moderně laděnou ironii, s níž tvoří. Dnes dokonce spolupracuje s novodobou technikou plastových bot Melissa, pro které navrhla několik typů bot, které jsou tak kreativní a nápadité, že se již prodávají po celém světě. Vynalezla skládací krinolínu, nazvala ji mini-crini, potom klec pro zadeček, fetišové brikety a twinset s perlami.
Roku 1992 jí byl udělen řád britského impéria. Dodnes jsou v jejím rukopisu patrné známky punku a jeho hodnot.

Natálie Hostačná



Napsat komentář

YOU MAY LIKE

nahled_MM

Makeup z titulní strany

_N1P0654_FB

Makep pro nevěstu