logo

Existencionalismus v módě

Existencialisté byli střední třída lidí, kteří měli průměrné vzdělání, odmítali materialismus a tímpádem i samotnou módu. Tento postoj proti módě se stal vlastním trendem a nakonec i oblečení pro něj typické se infiltrovalo do módy. Jednotlivými kousky této módy byly rovné kalhoty, džíny, roláky, neupravené vlasy a pláště se zapínáním na olivky. Existencialismus bylo nesourodé hnutí; vzniklo koncem čtyřicátých let a přetrvalo až do let šedesátých. Šlo o přesvědčení, že nejdůležitější je svobodná vůle. Každá země měla pro vzhled existencialismu svůj název. Ve Francii se mu říkalo Rive gauche – levý břeh – a bylo to podle místa, kde se v Paříži jeho vyznavači scházeli. Tento styl ve Francii byl ztělesněn úzkostlivou kráskou, Juliette Grécovou, která nosila rozpuštěné dlouhé černé vlasy a černé oblečení. V USA to byla generace beatníků, kteří se oblékali stejně.

Mary Quant

 

 

 

 

 

 

Muži nosili barety, kozí bradky, bavlněné kalhoty chinos a černé roláky a ženy černé návleky, baleríny a předimenzované svetry. Existencialismus ve Spojeném království sloučil prvky Rive gauche a beatníků. Ženy nosily dufflecoaty – vlněné kabáty zapínané na olivky, neprůhledné černé nebo vínové punčochy, úzké kalhoty nebo zkrácené džíny spolu s balerínkami. Román Colina Maclnnese Absolute Begginers (Absolutní začátečníci) představuje smyšlenou kroniku této londýnské scény roku 1958. Jednoduché a nestrukturované oblečení se stalo typickým vyjádřením jejich postoje. V roce 1956 měla Brigitte Bardotová na svatbě s Jacquesem Charrierem na sobě senzační šaty z růžového ginghamu. I když jsou tyto šaty navržené pro herečku na vrcholu její kariéry a vyjadřují její sexy, i když naivní image, působí prostým a přirozeným dojmem a vyjadřují její animaterialistický postoj. Stylem Rive gauche se inspiroval i Yves Saint Lauren, když v roce 1960 uvedl beatnickou kolekci pro Christiana Diora. Jak už je dnes běžné, převzal styl ulice a představil ji jako Haute Couture. Reakce na tuto kolekci byly naprosto skandální. Existencialismus vyjádřený oblečením se tak stal nejen stylem přetrvávajícím mimo oficiální kulturní rámec, ale i hlavním směrem a vysokou módou. Hollywood poskytl vlastní pohled na směr Rive gauche a pomohl jej zpopularizovat do hlavního módního proudu. Audrey Hepburnová hrála ve filmu Funny Face intelektuální knihovnici. Fred Astaire ji objeví a ona se stane modelkou. Jazzová scéna zachycuje Audrey oděnou od hlavy k patě v existencialistické černé. Tento její vzhled se stal ikonou a velmi významně ovlivnil odívání až do 21.století.

Fotografie: Mary Quant

Natálie Hostačná



Napsat komentář

YOU MAY LIKE

Tekuté oční linky

promena nahled

Proměny

Pin Up Girl Makeup